1,2 miljoen bezoekers komen naar Zomer in Kortrijk

Juli en augustus waren de beste zomermaanden ooit in Kortrijk. Een record van 1,2 miljoen bezoekers kwam naar onze binnenstad. Opvallend is dat de stad jaar na jaar meer bezoekers aantrekt.


Het rijke en gevarieerde zomeraanbod heeft zijn vruchten afgeworpen. De Triënnale Kortrijk trok veel bezoekers; eind augustus noteerde de stad al 28.479 bezoekers en 312.901 individuele bezoeken aan de kunstinstallaties (het evenement loopt nog tot 6 oktober). Een indrukwekkend aantal van 9.850 mensen nam een kijkje in het historisch stadhuis. Ook de zomermarkten lokten zoals elk jaar veel volk naar het Jozef Vandaleplein en het Sint-Maartenskerkhof. Visit Kortrijk publiceerde voor het eerst een zomermagazine waarin alle interessante zomertips verzameld stonden. Van de 8.000 verspreide exemplaren via de logies, het toeristisch onthaal en locaties in de provincie zijn er bijna geen meer over.


In juli ontving de binnenstad 598.249 bezoekers (2023: 584.659), in augustus waren dat er 624.563 (2023: 622.790). De bezoekersaantallen werden deels gestimuleerd door de Olympische Spelen in Parijs en Rijsel, met zelfs toeristen uit Amerika en het Verenigd Koninkrijk. Op definitieve cijfers van de overnachtingen is het nog wachten.


Michelinster voor stad, Begijnhof, OLV-kerk en Texture


Deze zomer was er nog meer goed nieuws: voor het eerst kregen de stad en enkele toeristische attracties een ster in de nieuwe reisgids van Michelin. Zowel de stad, de Onze-Lieve-Vrouwekerk als museum Texture ontvingen één ster, wat aangeeft dat ze 'een bezoek waard' zijn. Het Begijnhof werd bekroond met twee sterren, wat betekent dat het 'een omweg waard' is. Deze erkenning zal zonder twijfel bijdragen aan de promotie van de verschillende toeristische attracties en de stad zelf.


Meer Franse bezoekers


De bezoekers kwamen uit eigen regio voornamelijk uit Harelbeke, Zwevegem, Wevelgem en Menen. Op een breder niveau kwamen ze vooral uit West-Vlaanderen, maar ook uit Oost-Vlaanderen en Henegouwen. Opvallend is ook de toename van Franse bezoekers. Dit is te verklaren door de verhoogde inspanningen om deze doelgroep te bereiken.


Ruth Vandenberghe: "Het gevulde programma van Zomer in Kortrijk, met een mix van cultuur, sport en festiviteiten, was duidelijk een succes. Sinds de eerste tellingen in 2019 hebben we tijdens juli en augustus 76.516 bezoekers meer in ons centrum. Ook steeds meer internationale toeristen vinden de weg naar Kortrijk, omdat er hier mooie nieuwe plekjes zijn en er veel te beleven valt. Een positieve flow die we willen aanhouden, want zo stimuleren we onze lokale economie."


* De cijfers zijn gebaseerd op geanonimiseerde en geaggregeerde data van gsm-signalen. Die houden enkel rekening met bezoekers die van buiten het meetgebied komen (R36). De bezoekers zijn ook telkens langer dan 30 min in de zone geweest. Mensen die wonen en/of werken binnen de R36 worden er dus uitgefilterd. Deze definitie voor datatelling wordt gebruikt sinds 1 juni 2019 waardoor we een correcte vergelijkingsbasis hanteren.